به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مازندران، حسن جهانیان مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان مازندران اظهار کرد: در تیر ماه سال جاری سامانههای هوشمند توزین حین حرکت استان بیش از ۱۶۶ هزار تردد از وسایل نقلیه باری را رصد و پایش کرده و بیش از ۲۰ هزار تخلف اضافه تناژ بالای ۱۰ درصد مجاز شناسایی شده است. این میزان از تخلفات معادل بیش از ۱۲ درصد تردد وسایل نقلیه سنگین بوده که عدد قابل توجهی است.
جهانیان گفت: با توجه به اینکه یکی از علل اصلی تخریب رویه راهها و ابنیه آن اضافه بار وسایل نقلیه سنگین است لذا کنترل و شناسایی وسایل نقلیه سنگینی که دارای اضافه بار غیرمجاز هستند اهمیت بالایی در حفظ راه و کاهش هزینههای نگهداری آن دارد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به آغاز فرایند تست و تخصیص کد اضافه بار سامانههای هوشمند توزین حین حرکت توسط پلیس راهور فراجا جهت اعمال قانون مستقیم تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری این اداره کل نسبت به تست و کالیبراسیون باسکولهای ثابت محور کش موجود در پاسگاههای پلیس راه اقدام نموده و این فرایند به زودی اجرایی خواهد شد.
جهانیان ادامه داد: مهمترین شاخصه سامانه توزین در حال حرکت WIM کنترل وزن وسایل نقلیه در حال حرکت بدون نیاز به توقف آنهاست که مزایایی چون عدم اتلاف زمان، صرفه جویی سوخت و حذف نیروی انسانی را به همراه دارد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان گفت: این سامانه با استفاده از حسگرهای نصب شده در سطح جاده وسایل نقلیه متخلف دارای اضافه تناژ را به صورت هوشمند شناسایی کرده و اطلاعات آن را به صورت برخط به پاسگاه پلیس راه ارسال میکند. در مرحله بعد در باسکولهای ثابت پلیس راه وسیله نقلیه خاطی به طور دقیق وزن شده و نسبت به اعمال مقررات از جمله اعمال جریمه، تخلیه بار و معرفی راننده و شرکت متخلف به کمیسیون رسیدگی به تخلفات ناوگان باری در این اداره کل اقدام میشود که با آغاز فرایند اعمال قانون مستقیم این مراحل نیز کوتاهتر خواهد گردید و نیازی به توقف ناوگان باری در پاسگاههای پلیس راه نخواهد بود.